David Coulthard se narodil 27. března 1971 v malém skotském městečku Twynholmu. Jeho otec byl vášnivým motorsportovním nadšencem a členem místního automobilového klubu, což dalo Davidovi poskytlo brzké seznámení se se závoděním.
Již ve věku 8 let začal Coulthard soutěžně jezdit na motokárách, kde se mu podařilo velmi rychle ukázat svoji přirozenou rychlost a výjimečné technické dovednosti. Jeho zánět pro soutěžení ho dovedli ke třem titulům skotského šampiona v letech 1982 až 1988. To však nebylo všechno, nakolik se představil iv kategorii Formula Ford.
V roce 1989, ještě jako teenager, se Coulthard přihlásil do Skotského šampionátu Formule Ford. V juniorské kategorii si dokázal vyjet v tomto roce titul.
Tento úspěch mu následně otevřel dveře k novým příležitostem a zviditelnil jej v očích větších závodních týmů. To mu umožnilo přestoupit výše, konkrétně do kategorie Formule 3000, kde debutoval poprvé již v sezóně 1991.
Coulthard se zúčastnil Evropského šampionátu Formule 3000, kde měl možnost soutěžit proti některým z nejlepších mladých talentů té doby. I když nezískal titul šampiona v této sérii, jeho konzistentní a konkurenceschopné výkony upoutali pozornost týmů F1. Zatímco v roce 1991 skončil celkově devátý, o rok později už získal 3. místo.
Coulthardova cesta v F1 začala v roce 1994, kdy se stal součástí týmu Williams. Zpočátku byl pouze testovacím jezdcem, ale když přišlo v průběhu sezóny k tragické nehodě a smrti další legendy, Ayrtona Sennu na Velké ceně San Marina, potřeboval tým náhradu za svého hlavního jezdce. Volba tak padla na Coulthard.
V roce 1994 se tak celkově zúčastnil osmi závodů v sezóně. Přestože to byl jeho debutový rok, ukázal slušný výkon a získal celkem 14 bodů, což mu v konečném pořadí mistrovství světa zajistilo 8. místo. Sáhl si i na pódium.
Rok 1995 byl pro Coultharda již rokem, kdy se stal plně součástí Williamsu. Zatímco předchozí sezónu se střídal s Mansellem , letos už odjel naplno.
Coulthard této příležitosti využil získal celkem 49 bodů, což mu vyneslo celkem 3. místo v pořadí závodníků mistrovství světa. Jeho výsledky již zahrnovaly několik pódiových umístění a dokonce získal i svou pole position v kariéře.
Tyto dva roky byly klíčové pro Coulthardovu kariéru, protože ukázaly, že v monopostu F1 je oprávněně. Už nešlo jen o to, aby se dostal do Formule 1, ale také o to, aby dokázal konkurovat na nejvyšší úrovni. Tak se také stalo a David v kolotoči F1 zůstal.
V další sezóně, v roce 1996, přišel Coulthardův přestup do týmu McLaren. V McLarenu strávil značnou část své kariéry, až do roku 2004, přičemž dosáhl několika významných úspěchů. Jeho působení v McLarenu je často považováno za vrchol jeho kariéry, ačkoli první sezóna nevypadala příliš dobře, když si vyjel pouhých 18 bodů.
Ty následující však už byly mnohem úspěšnější. V roce 1997 skončil díky diskvalifikaci Michaela Schumachera na 3. místě, během sezóny si připsal 2 vítězství. O rok později, v sezóně 1998, 3. místo zopakoval a celkem získal 56 bodů.
Rok 1999 byl již naopak slabší, jelikož boj o titul sváděli nejen Mika Häkkinen a Michael Schumacher , ale také Eddie Irvine. Coulthard tak skončil až čtvrtý.
O rok později ale ukázal svou sílu naplno. Nejen, že už dokázal konkurovat Häkkinenovi, ale získal i 3 vítězství v sezóně. Přestože to znovu stačilo pouze na 3. místo v celkovém pořadí, vyjel si Coulthard v sezóně 73 bodů, což je jeho maximum.
Jeho nejúspěšnějším rokem však byl rok 2001, kdy skončil na 2. místě v mistrovství světa jezdců. V roce 2001 David vyhrál několik závodů a konzistentně sbíral body, což mu umožnilo udržet se v boji o titul až do konce sezóny. Následující ročníky však už byly slabší a jeho výkonnost klesala, což vedlo k odchodu do Red Bullu.
Za tento tým odjel David ještě 4 plné sezóny, ale počet získaných bodů postupně klesal. Zatímco v roce 2005 nasbíral 24 bodů, v poslední sezóně 2008 to bylo už jen 8. Během ní zároveň ohlásil konec své aktivní závodní kariéry.
Coulthardovy zkušenosti a závodní znalosti byly pro Red Bull neocenitelné. Přestože se mu už v tomto stadiu kariéry nedařilo dosahovat pódiové umístění s takovou pravidelností, jako v minulosti, jeho přínos týmu byl cenný zejména v mentoringu mladších jezdců a v pomoci při technologickém vývoji vozidel. To se projevilo i po jeho kariéře.
Když skončil s ježděním, zůstal v týmu Red Bull jako konzultant, čímž se výrazně přičinil o více úspěchů. Navíc, stal se uznávaným televizním komentátorem.
V této nové roli využíval své bohaté zkušenosti a znalosti, čímž se stal oblíbenou tváří v televizním vysílání Grand Prix. Coulthardův přechod od jezdce až do médií umožnil fanouškům vychutnávat si pohled na závod z pohledu zkušeného jízda.
Celkově má David Coulthard za svoji kariéru úctyhodnou bilanci. Z 247 závodů, kde startoval, vyhrál 13 krát. Až 62 krát byl na stupni vítězů a celkem získal 535 bodů. 12 krát si vyjel pole position a 18 krát měl nejrychlejší kolo. Za 14 let ježdění ve Formuli 1 si titul sice nevyjel, má ale alespoň jeden titul vicemistra světa.
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024